Introducing pencil2d v0.6

I like Pencil2D but… it is a bit ‘buggy’, what can i do?

We feel you, but every great piece of software you might know began in a humble way. Right now Pencil2D is in need of developers experienced or willing to learn Qt framework and C++ as well as proactive users that want to help however they can.

Pencil2D won’t get hot just by looking at it, in fact there’s more chances that you’ll hate it the more you look at it. We need YOU for miracles to happen! Consider donating your time to report bugs, create art or just hang out with us at the forum while we wait for the next release.

For more information on how to contribute to Pencil2D please visit the Contribute Page.

How can I help?

In case you missed our announcement on social media, now you can upload your Pencil2D project here to help Pencil2D development.

With a project library, our dev team will be able to test new features and detect bugs more effectively. We are still looking for more projects from our users so please consider sharing them with us if you have any. The projects are invaluable to us even if you just share them privately.

To those who have already shared your work with us, we are very grateful for your help. Some of the fixes in this very release would not have been possible without you.

Pencil2D is developed by passionate volunteers in their spare time. You can become one too, there are many ways to help other than programming! Please visit Contribute Page for further information.

Как пользоваться Pencil 2D

Рабочий процесс в редакторе каждый раз начинается с подготовки нового холста через меню «Файл» в левом верхнем углу.

Задать параметры для подготовленной области нельзя, но проблем с добавлением деталей не возникнет: с помощью масштабирования легко раздвигаются границы и появляется новое место для рисования. Если же необходимо вернуться к уже подготовленным ранее проектам, то поможет кнопка «Последние документы», а вот через «Открыть» добавляются материалы с жестких дисков: иллюстрации и изображения, требующие доработки.

Как действовать дальше – зависит от желаемого результата, поставленных требований и мастерства.

Художники предпочитают начинать с выбора подходящих инструментов: кисти, карандаша или элемента, добавляющего на холст геометрические фигуры, блоки и линии.

Дальше важно разобраться с параметрами: например, если выбрана кисть, то появится возможность сменить толщину добавляемых линий, активировать распознавание силы нажатия и сглаживания, а также – выбрать уровень стабилизации

Чуть ниже располагается пункт меню «Отображение». Там припасена целая коллекция направляющих линий и специальных всплывающих элементов, облегчающих кадрирование, выбор подходящего места для подготовки рисунков или экспериментов. Раздел частично посвящен новичкам, но пригодится и профессионалам, которым не помешают дополнительные подробности.

Следующий шаг – переход к палитре. Оттуда выбираются и настраиваются цвета и оттенки, регулируется эффект прозрачности, вызывается инспектор для калибровки оформления всего кадра целиком. При необходимости из «Инструментов» разработчики предлагают воспользоваться «Пипеткой» и за считанные минуты оценить оформление графического элементами.

После экспериментов над вкладками слева и справа пора переходить к Timeline – временной шкале, куда и добавляются новые кадры, и откуда генерируется анимированное изображение. Взаимодействовать с системой необычайно легко: сначала выбирается слой (растровый, векторный или с камеры, куда импортированы материалы), а после – уже на холсте – вырисовываются новые элементы.

Если контент подготовлен, необходимо нажать на плюсик слева, а дальше – перейти уже к новому кадру (если прошлые действия необходимо оставить, то нужен правый плюсик). Парочка экспериментов и вот панель уже заполнилась отдельными фрагментами, которые воспроизводятся по кнопке Play на той же панели быстрого доступа.

Выгружаются подготовленные материалы – изображения и видеоролики – через панель «Файл», расположенную сверху. Там предусмотрен пункт «Экспорт». Вариантов предусмотрено несколько: ролик, последовательность изображений, отдельный кадр, анимированный GIF. Какой формат выбрать – зависит от нужного результата. Ролик разбавляется музыкой, фрагменты помогут пересобрать материал заново, а GIF – уже готовый материал, с легкостью выгружаемый в социальные сети.

Установка

Редактор распространяется не в виде стандартного дистрибутива, который распаковывается через инсталлятор в выбранный каталог, а в формате Portable-сборки, запускаемой через исполняемый exe-файл. Дополнительные действия не понадобятся – Pencil2D сразу станет доступен для взаимодействия и творческих экспериментов. Не возникнет проблем и с локализацией: язык перевода подбирается автоматически в зависимости от параметров операционной системы.

Интерфейс и настройки

Оформление у Pencil2D характерное для жанра: сверху доступна горизонтально вытянутая панель быстрого доступа, откуда добавляются новые слои, правятся текущие кадры, вызывается меню для общения с технической поддержкой.

Слева располагается ряд блоков с инструментами, параметрами выбранного в текущий момент элемента (кисти, карандаша или заливки), отображением меню предпросмотра и разделом с настройкой времени отображения кадров, прозрачностью. Снизу – специальное информационное меню, разделенное на слои с растровыми или векторными изображениями (или нарисованными от руки иллюстрациями) и материалами, перенесенными в меню анимирования. Там же доступны кнопки для предпросмотра и настройки масштаба.

Справа – традиционная палитра с пипеткой, инспектор цвета форматов HSV и RGB, коробка с красками, необходимая для переноса визуальных прессетов на виртуальный холст.

Where’s the [Insert OS here] version? Why isn’t my [OS] version included?

At the time of writing, Pencil2D can run on:

  • Windows 7/8/10 (experimental support for Windows XP/Vista)
  • macOS 10.12 Sierra or later versions (experimental support for 10.7 Lion)
  • Linux Ubuntu 16.04, OpenSUSE 42.1 and RedHat 6.6 or later version
  • FreeBSD

Legacy system support

Currently we are providing experimental support for legacy systems like Windows XP and macOS Mavericks.

We urgently need users’ feedback from these systems since the devs don’t have these old Operating Systems anymore. If you own a older machine that can run macOS 10.7-10.11 or Windows XP, and you’d like to help test, please contact the devs!

Fixes

  • 0e041d9 Fix crash when trying to manually scrub while flipping.
  • #940 Fix saving issue with certain locales.
  • 96dca6d Fix some move export issues on Windows.
  • 97f5891, 7a41226, 168bb1f Fix various English typos throughout the program.
  • d3a41d3, fddf846, ef235f0 Fix some subtle display issues.
  • b43b024 Fix a potential program crash when deleting a keyframe while a selection is active (by Oliver Stevns with alternate solution by ryyharris).
  • Fix transformations temporarily applying to all frames during playback.
  • 5aa4d9c Fix the first item in the color palette not changing the bitmap brush color.
  • b293c28 Fix a partial file wipe issue when using Save As to convert pclx files to pcl files.
  • 624b470 Fix the cursor getting stuck with the wrong icon sometimes when deselecting.
  • 673ec0c Fix selection changing size during moving sometimes.
  • 1dc46e6 Fix bucket tool occasionally filling the wrong pixel.
  • c0af82a Fix semi-permanent display bug when right clicking in the middle of a stroke.
  • e33fabb Fix autocropping for frames loaded from a file.
  • a61ec8b Fix general UI & Tooltip typos. (by mapreri)
  • #1015 Fix inverted active layer focus shortcuts (by ryyharris).
  • #1170 Fix incorrect redo text (by ryyharris).
  • #1192 Fix crash for Flipping & Rolling feature when clicking on timeline + General improvements (by davidlamhauge)
  • #1195 Fix update checker on Windows.
  • #1211, c24487d Fix crash on vector layers when drawing on empty frame without existing previous keyframe.

Help Improve Pencil2D

In case you missed our announcement on social media, now you can upload your Pencil2D project on our website here to help Pencil2D development.

With a project library, our dev team will be able to test new features and detect bugs more effectively. We are still looking for more projects from our users so if you have any projects, please consider sharing them with us.

Even if you just share them privately, these files are invaluable to us. To those who have already shared your work with us, we are very grateful for your help. Some of the fixes in this very release would not have been possible without you.

Pencil2D is developed by passionate volunteers in their spare time. You can become one too, we have many other ways to help! Please visit the Contribute Page for further information.

The user interface

Before we go to animation, let’s have a quick glance at the user interface.

In the top you have the menu bar. Here you can load and save files, import images, add layers and much more.

In the bottom you’ll find the time-line, that keeps track of your key-frames.

To the left and right you’ll find dockable windows, where you can select tools, colors, choose settings and more.

In the middle you have the canvas. The canvas is unlimited in size. The white rectangle in the middle of the canvas, is the camera field. When you open Pencil2D the first time, this size will be 800×600 pixels, but you can change it by double-clicking on the camera layer. Remember that the bigger camera field you choose, the more RAM and computer power you use and need.

10 Best 2D Animation Software in 2020 [Free/Paid]

filmora.wondershare.com

Synfig — Open Source 2D Animation Software for Beginners. Price: Free. Compatibility: Windows, Linux, and OSX. Pro: It offers more than 50 layers to make simple or advanced animation, so you don’t need to worry about its limitation though it is free to use.
Opentoonz — Free-to-Use Effects for 2D Animation. Price: Free. Compatibility: Windows and OSX. Pro: You can use a plug in to make beautiful animation effects automatically without further editing.
Maefloresta — Easy-to-Use 2D Animation Software on Phone. Price: Free. Compatibility: iPhone and Android. Pro: It is free to use with easy to start the introduction, even for kids.
Pencil 2D — Cross-Platform Software with Intuitive Interface. Price: Free. Compatibility: Windows, Linux, and OSX. Pro: It offers English, Spanish, and Portuguese language tutorials to use.

Seen 184 times

Opentoonz — Free-to-Use Effects for 2D Animation

Price: Free

Compatibility: Windows and OSX

Pro: You can use a plug in to make beautiful animation effects automatically without further editing.

Con: The UI design it outdated compared with other animation software, but it won’t affect user experience.

Based on the Toonz software, Opentoonz is the best free alternative that will help you create 2D animated content. Anyone can use the software, free of charge, and download.

And users can modify the source code to add specific features to this simple animation software.

Features:

  • GTS scanning tool
  • Ability to change picture styles
  • Add distortion and light effects
  • Compatible with black and white and colored scans

What’s New in v0.6.2

New Color Inspector

A completely overhauled color inspector. We changed the spinboxes for interactive sliders and a more stylish way to change between HSV / RGB color spaces. This improvement will let you preview colors and alpha values much more easily than before.

New Color Palette Workflow (WIP)

Previously you could change a selected swatch color through the color inspector, but this caused unpredictable alterations to already used colors on both bitmap and vector layers. We are working to improve how swatch colors are handled to preserve custom palettes while drawing.

To improve the creation of custom palettes we implemented Add, Replace and Remove commands through a contextual menu, plus you can now select and delete multiple colors at the same time in both list and grid display mode. We have also added the ability to import from and export to the GIMP palette format (.gpl) to make it easier to share palettes with drawing applications.

Since this workflow tweak is a work in progress please see our known issues section to learn some of the caveats we are currently fixing.

Auto Keyframe Insertion

Pencil2D now comes equipped with three drawing modes for empty frames. You can switch between them in your preferences under timeline. When drawing at a position without a keyframe, you can chose for the program to do one of the following:

  • Add a new (blank) keyframe
  • Duplicate the previous keyframe
  • Keep drawing on the previous keyframe

A huge thank you to Martin Van Zijl for implementing this feature!

Import/Export a GIF

This is probably one of the most asked questions: Can I export my animation as a gif? Yes, you sure can. GIF Import/Export has been working since v0.6, but many people had difficulties finding it so we have made this option more visible in both Import/Export menus.

Project Corruption — Saving & Loading Files

We received a series of bug reports (especially for the Windows platform) where users encountered errors while saving (and sometimes loading) a file that prohibited them from opening it again. We paid great attention on this issue and worked hard to make sure you can save and load your work without further inconvenience. We have extensively tested this issue and consider it has been fixed for most foreseeable scenarios. However, we urge all our users to review and follow the Pencil2D file corruption prevention / recovery guide to avoid losing work in the off chance that you still encounter an error.

Note: Most corrupted projects are by definition not recoverable, but there are ways to partially recover certain parts. Read the guide for more info.

Дизайн и размеры

Это Apple Pencil 1. С колпачком и Lightning-портом.

Первая версия, полностью оправдывая своё название, в своём минималистичном дизайне похожа на обыкновенный карандаш. Магнитный колпачок, ограниченный металлическим кольцом, издалека напоминает привычную стирательную резинку.

Это Apple Pencil 2. Никаких колпачков – только магниты.

Корпус второго поколения карандаша получил грань, благодаря которой отдалённо напоминает фирменную ручку Bic. Выглядит интереснее, а главное эргономика Apple Pencil 2 выше, грань удобно фиксирует палец при письме или рисовании.

Кроме того, пластик устройства матовый, оно надёжно лежит в руке и не скользит. У первого поколения он глянцевый, что не добавляет баллов в плане удобства пользования.

Наконец, грань на Apple Pencil 2 позволяет зафиксировать его на ровной горизонтальной поверхности, первое поколение всячески пытается укатиться.

Название у первого карандаша название обозначено на металлическом кольце. У второго поколения надпись выполнена прямо на боковой грани. Больше никаких дополнительных элементов на корпусе. Зато при заказе на американской версии официального сайта можно запросить гравировку своего имени. Причём бесплатно.

Что касаемо размеров, тут ситуация практически не изменилась. Длина карандаша первого поколения – 175,7 мм, второго – 166 мм. Диаметр устройств одинаковый – 8,9 мм.

Fixes

  • #926, #1148 Scrubber should move to start of range on playback, if outside the range.
  • #1059, #1168 Improved stroke accuracy by using Qt tablet events.
  • #1089 Fixed Copy & Paste function (Ctrl+C / Ctrl+V) not working.
  • #1090, #1123 Fix image export issues (by Philippe Rzetelski).
  • #1092 Application icon disappeared after loading a file.
  • #1093, #1161 Fixed: the recent opened file list got reversed every time when loading a project. (by Matthew McGonagle)
  • #1094, #1104 Fixed *.gpl (Gimp Palette) file import algorithm. (by Andrey Nevdokimof)
  • #1095 Fix move tool crash on camera layer.
  • #1096 Fix crash and related issues on layer delete.
  • #1101,#1103 Disable range spinboxes at startup (by David Lamhauge).
  • #1107 Fixed miscelaneous g++ compiler warnings.
  • #1111 Fix rename optimization during file save.
  • #1134 Remove “Show Tab Bar” from the View menu on newer versions of macOS (e.g Mojave).
  • #1135 Fix Error on digit count for numbered sequence file import
  • #1137 Improve darkmode QDockWidget titlebar for macOS (Mojave)
  • #1139 Fix audio volume in movie export if the project contains multiple audio clips.
  • #1141, #1132 Resolved miscelanous warnings (NULL and C-style Casts) (by David Lamhauge)
  • #1142 Force light theme on newer versions of macOS (e.g Mojave)
  • #1144 Renable dark mode on newer versions of macOS (e.g Mojave)
  • #1154,#1155 Fix pressure artifacts at end of brush stroke
  • #1157 Fixed audio synchronization issue.
  • #1166 Fix XML fields corrupting because of locale decimal types.
  • #1175 Color wheel sometimes went greyscale.
  • #1181 Fix canvas bugs
  • #1188 Miscellaneous fixes: Fixes regression for #677. Fixes duplicate selection box.
  • 4f7b4bb Improved the sound key length accuracy.
  • b1064ab Fix auto-crop being disabled in duplicate frames.
  • aafd048 Fix: mistakingly empty the filename of source keyframe when duplicating a frame

Shape Tool and Library

Difficulty: Easy

Project Core Objective: Add a tool which allows users to easily place a variety of shapes

Description:

A new tool should be added which allows you to select a shape from a library (or
some other way of selecting from many different shape options), and then draw
that shape on the canvas instantly with the desired scale and rotation simply
by clicking and dragging with the tool. Many of our users use Pencil2D for
animation with simple shapes, and even advanced users will use basic shapes as
a base for more complex figures. This shape library can greatly improve the
quality of the artwork and the speed to make it for these users.

Implementing this feature will require adding support for the tool on both
bitmap and vector layers. The library should include the following shpaes (but
is not limited to only these shapes): rectangles, circles, squares, n-gons, and
stars.

  • Proposal Tag:
  • Skills required: C++, experience with vector graphics (very useful)
  • Co-Mentors: Matt Chang (chchwy), Connor Deptuck (scribblemaniac)

Toon Boom Harmony — Leading Animation Software for Professional

Price: The first 21 days of using the product are free. After the 21 days are up, you will need to pay $109 per month.

Compatibility: Windows, Linux, and OSX

Pro: You can make 2D and 3D animation, both with models.

Con: It may take some time to learn how to make 2D animation for beginners.

Whether you are trying to create an art piece, showcase a story through 2D images, or craft a unique message for your audience, Toon Boom Harmony will help you immensely.

This professional 2D animation software may take time to learn, but it is worth using. It has bitmap and vector tools for creating art, 3D imported models for hybrid productions, and the option to create multiplane scenes with Z-depth.

You can also check the Toon Boom Harmony Advanced Review from the TopTenReview website for more information.

Features:

  • Revolutionary vector and bitmap drawing technology — Brush Engine
  • Advanced color palettes and paint options
  • 2D and 3D integration to make professional animation
  • Cut-out animation tools
  • Traditional paperless animation.

Building the application

Now it’s time to build the application. If you do not already have the Pencil2D source, please go over {Downloading Pencil2D Source} (coming soon) before continuing.

With Qt Creator (recommended)

  • Open up the Qt Creator application, and from the menu bar select File and then Open File or Project. Navigate to Pencil2D’s root git folder and open the pencil2d.pro file.
  • Next you’ll be asked to configure your kits for the project. Kits determine compilers, target environment, and various build settings among other things. The Desktop option should be the only one checked. Click Configure Project to complete the kit selection.
  • Now all you have to do to build is click the plain green arrow in the bottom left corner of the window or press keys. A small progress bar will show up on the bottom right and console output will appear in the bottom section.
  • If everything goes well then the version of Pencil2D that you build will open up automatically and you’re done!

If there is an error, the issues tab will open up at the bottom and display the error messages. Try searching it on the Pencil2D Issue tracker or create an issue If you can’t find anything. Be sure to include as much detail as you can in your report!

With QMake/GNU Make

If you do not have or do not want to use Qt Creator for some reason then you can follow this two step process. First you have to use QMake to let Qt do its preprocessing and generate the Makefiles. Cd to the root git directory for Pencil2D. To avoid cluttering the source directories with generated files, we’ll create a subdirectory named build for those. For the next step you will need to know the correct mkspec for your computer. Use the table below to find it.

Compiler 32-bit 64-bit
GCC linux-g++-32 linux-g++-64
Clang linux-clang linux-clang

Substitute <mkspec> for the mkspec of your desired configuration and run the command below:

mkdir build; pushd build; qmake -r -spec <mkspec> CONFIG+=debug ..; popd

Next you have to use GNU Make to actually compile the source code. Run the command:

make -C build

You can then open Pencil2D by running this from the source directory:

./build/bin/pencil2d

How to increase the timeline frame length? I can only see 240 frames.

Pencil2D can currently display up to 10,000 thousand frames.

But don’t worry the timeline will auto extend when you place a keyframe towards the end of timeline panel display space.

To enable more frames manually please go to:
EDIT > PREFERENCES > TIMELINE > Timeline size in Frames

However we advice that you DON’T force Pencil2D to work with more than 1500+ frames per file, unless you are prepared for possible issues during work in the editor and during export that can arise from high memory use. We understand this might seem like a rather strict limitation, but it’s a safe boundary limit before things can start to go out of control.

We will be working to optimize and improve the amount of frames you can work with and export at any given time, but we ask you to work smart. Remember the more frames and layers you have, the more memory Pencil2D WILL use, and the chance of crashing WILL increase particularly on low-end computers.

Known issues & Gotchas

Here is a non-exhaustive list of bugs that we are already aware of, but were unable to fix in this release. Rest assured, we will do our best to fix all of them eventually.

  • Vector Engine is a WIP and does not work as intended. Much more work will be required, please avoid using it for production.
  • Zooming out the camera layer to less than 25% will increase the chance of crashing.
  • There’s currently a rare issue where drawing on an empty frame exposure, with the default timeline drawing behavior, and undoing the stroke will corrupt the image rendering and you will not see the next strokes you draw. To workarund this simply pan the canvas or hide/show the layer.
  • #748, #1004, #1098 Misc undo/redo issues. New Undo / Redo system under development will be reviewed for v0.7.0
  • #1117 The CLI (Command-Line Interface) export operation consumes more memory than using the editor
  • #1133 Lag and buggy strokes with Huion tablets. Workaround: disabling the “linear optimizer” in your tablet driver may help if that option is available, see this post
  • #1567,#1179 We’ve found that during playback users will have issues with perceived audio delay depending on the amount of frames and layers used. However sound scrubbing & movie export will properly render the audio.
  • #1189 Zoom shortcut on drawing tools not working properly with the Middle Mouse Button (Win) and mouse input in general (All Operating Systems)
  • #943 Color Palette (Bitmap): Some issues when replacing the first swatch remain. Only thumbnail changes color, but the actual color doesn’t. It is recommended you make a new item rather than changing it.
  • #1055 Color Palette (Bitmap): Swatches will not update using the Replace command. It only works when having a vector layer active. (Note: Create your custom palettes with a vector layer selected or import them from GIMP or Krita using *.gpl files)

  • Smudge Tool (Bitmap): Smudging adds a white background to the stroke dab, this may cause unexpected results so use it with caution.
  • Blur Tool (Bitmap): Pressing ALT on the smudge tool does not blur the image, it keeps smudging the pixels.
  • Fill Tool (Vector): Filling a stroke requires the stroke to be selected.
  • Fill Tool (Vector): “Stroke thickness” option will reset pressure sensitive lines width.

Не только графика, но и рукописи

Честно говоря, раньше Pencil был не очень нужен тем, кто не занимается графическим дизайном. С выходом iPadOS 14 стилус стал аксессуаром, который потенциально полезен каждому пользователю iPad.

Впервые у пользователей планшета появилась возможность совместить преимущества мобильного девайса и полноценного ПК. Функция Scribble позволяет писать от руки. Затем умная технология на основе искусственного интеллекта распознает рукописный текст и преобразует его в печатный. Самое приятное, что работает во всей операционной системе. Везде, где вы можете печатать, сможете и писать от руки. Все зависит от того, какой метод ввода вам привычнее. Мне уже давно ближе печатный.

На практике это означает, что набросанные от руки заметки превращаются в текст, по которому затем можно производить поиск. Текст можно выделять, копировать и вставлять. Написанные от руки адреса веб-страниц или электронной почты, а также номера телефонов становятся доступны для набора номеров и переходов по ссылкам. Удобно, хотя и повышает вероятность ошибки, связанной с некорректным распознаванием неразборчивого почерка.

Из аппаратных функций выделю возможность двойного тапа по плоскому краю для переключения инструментов или выключения девайса. Опцию можно настроить в зависимости от используемого приложения. По умолчанию в большинстве приложений она переключает на ластик. В том числе и в заметках. Ведь необходимости переходить к панели инструментов каждый раз, когда нужно подредактировать написанное больше нет. Как и поворачивать обратной стороной, что воспользоваться цифровым ластиком. Но знаю, что в этом вопросе нет единого мнения. Ряду пользователей больше нравился прежний дизайн, который делал стилус почти полным аналогом обычного карандаша с ластиком или ручки «пиши-стирай».

Назначение опции можно поменять в настройках или полностью отключить функцию, если мешает или не применяется.

Прослеживается явная аналогия с жестами AirPods. Появилась возможность поменять тип штриха в Notes двойным касанием. Удобно, но лишь в тех случаях, когда стилус целенаправленно используется для графического дизайна. Пользователям, у которых есть привычка в минуты размышлений вертеть карандаш в руках, лучше выключить опцию. Или включать только по мере необходимости.

Apple позиционирует Pencil прежде всего в качестве инструмента для художников. Но подходит и для любительского редактирования фотографий. Хотя приобретение столь недешевого аксессуара вряд ли оправданные расходы для тех, кому нужно изредка подредактировать фото для Инстаграма.

Самыми важными качествами Apple Pencil всегда считались его плавность и хороший отклик при использовании. В этом смысле ничего не поменялось, но я считаю это достоинством

Поскольку постоянно создаю и редактирую графический контент, знаю, насколько важно, чтобы стилус был чувствителен к давлению. Рисую им под различными углами, создаю текстуры и понимаю — в моих руках эффективный и точный инструмент для набросков, иллюстраций и заметок

Поскольку аксессуар достаточно дорог, не стану рекомендовать его всем и каждому. Специалистам творческих профессий он может оказаться очень полезен. Как и менеджерам, которым приходится много писать по работе и по разным причинам предпочитающим рукописный ввод.

Наиболее интересен пользователям, которые рисуют и занимаются ретушью фотографий. Для этих задач мобильные версии графических редакторов не уступают настольным, чего не скажешь, когда необходимо создавать полноценные проекты. Здесь без ПК не обойтись. Впрочем, куда более разумный подход состоит в использовании тех инструментов, которые лучше решают конкретную задачу. Для создания контуров Pencil подходит лучше, чем мышь или трэкпад.

Предположу, что второй Pencil способен заменить ручку писателям, которые считают, что рукописи остаются рукописями в буквальном смысле даже в IT-эпоху.

Understanding Pencil2D Save files *.PCL (Legacy) & *.PCLX

When you save your animation file in Pencil2D there are several things that you’ll get.

  1. Pencil2D saves a .PCL file that is exclusive to the software. It is not an image or a video file, that means it does not hold inside any of image or sound you imported or created. It’s more like an address book, which locates all those resources you’ve created or imported!

  2. A New folder is automatically created in the same location next to your .PCL file. It’s name should be like something like this . This folder contains all of your actual drawn keyframes saved as numbered .PNG images! as well as Your current colour palette info plus your “vector shapes” information are included there as .xml and .vec files respectively. If you import sound for example (see partial solution below), you’ll also see a copy of the actual sound file in this folder. All of the resources in the folder are absolutely necessary for Pencil2D to understand how your animation is going to be displayed when you preview it inside the program.

  3. The .PCLX file from 0.6+ on the other hand is basically a container. It’s a compressed ZIP file that holds both the .PCL file and it’s associated DATA folder. You can extract it effortlessly by common zip tools like Winrar or 7zip if you rename the .PCLX extention to .ZIP (e.g -> )

Some of the original FAQ solutions were contributed by user Piggy, chchwy, Jeetman and morr.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector